Denna eviga tillväxt

Joni skriver:

Det verkar faktiskt som att det finns en sak som binder ihop väldigt många av de problem som jag upplever finns i både Sverige och världen idag: strävan efter ekonomiskt tillväxt. Jag blev påmind av detta när jag läste denna utmärkta krönika av Andreas Cervenka

Ett exempel är det finns angivet som ett skäl i en utredning för någon förskolereform (jag har tyvärr tappat bort referensen) att detta är positivt för BNP-tillväxten att föräldrar arbetar så mycket som möjligt. Alltså ska barnen vara på dagis, med alla problem som det innebär för anknytning m.m utan att gå in alltför djupt i dagisdebatten här.

Många av våra miljöproblem bottnar också i överanvändning av naturresurser och utsläpp av gifter, allt i tillväxtens namn. Under lång tid har det ju varit ok att tänka på miljön, men inte till priset av att tillväxten tar stryk.

Tittar vi på vad människor sysslar på fritiden i Sverige idag handlar väldigt mycket om att ha de senaste prylarna (mobiltelefon, bil, cykel, kläder, hemmabio etc.) oavsett vilket intresse man har. Detta är självklart jättepositivt för Sveriges BNP, det handlas ju till höger och vänster och pengar spenderas. Vad det gör för miljön är inte så svårt att tänka sig, men bortsett från det är frågan vad det gör med vår mentalitet? Mår man verkligen bra av att lägga så mycket energi på att köpa grejer? Jag kan självklart bara tala utifrån mig själv, men för mig var det beteendet definitivt ett flykt- och beroendebeteende från mina egna problem när jag levde på det sättet.

Är det inte dags att börja sätta något annat som mål för en nation än att öka på sitt BNP? Det är ändå något fel på ett mått som ökas av att förstöra saker (the broken window fallacy, alltså att det ger tillväxt att förstöra och reparera ett fönster trots att inget egentligen förbättras). Katastrofer och krig ger ökad tillväxt, är det verkligen vad vi vill ha som måttstock?

Kommentera

