Troll spricker i solsken, eller?

Jag är inne i en intensiv läsperiod nu, och har tagit mig igenom många böcker de senaste månaden. Först läste jag hungerspelen som jag älskade, och för att fortsätta på samma tema (ungdomslitteratur) så började jag läsa Twilight och hade höga förväntningar. Istället blev jag grymt besviken. Visst är den spännande och en riktigt bladvändare men när jag började analysera böckerna för mig själv efteråt så gillar jag de inte alls.

Boken handlar om Bella Swan som blir upp över öronen förälskad i vampyren Edward som är både kontrollerande, manipulativ och överbeskyddande. Hon slutar att umgås med sina vänner och hela hennes värld kretsar runt honom så pass mycket att hon slutar leva sitt eget liv. Han beskyddar henne och hon lyder hans minsta vink. De manliga karaktärerna i Bellas liv bestämmer vad som är bäst för henne, agerar och diskuterar inte med henne om vad hon vill.

Allt detta framställs som någonting bra i boken, som att männens beskyddande och manipulativa beteende är romantiskt. Den kvinnliga huvudkaraktären har inget intressant i sin personlighet överhuvudtaget och uppvisas som en hjälplös liten docka som de stora männen ska skydda.

Jag blev först arg när jag läst klart böckerna och började googla för att se om andra kände samma sak. Det var då jag upptäckte att det finns en uppsjö av arga tonårsföräldrar (speciellt i USA) som förbjuder sina döttrar att läsa böckerna. Bella är en dålig förebild enligt dem och visar upp en hundra år gammal kvinnosyn, vilket jag kan hålla med om.

Böckerna är populära och det är många tonårstjejer som ser Bella som sin förebild. Många av dem vill ha pojkvänner som Edward. De vill ha ett förhållande som deras, som alltså inte är sunt. Edward använder sig av maktmissbruk och alla mina varningsflaggor hissas för att förhållandet kan leda till psykisk eller fysisk misshandel. Hur kommer detta påverka tjejer som läser boken? Kommer de att tycka att det är ok att bli behandlad som Bella blir av alla de manliga karaktärerna? Alltså som en staty som ska beskyddas även om det innebär att de ska frånta hennes frihet, manipulera henne, förfölja henne (Edward smyger in och tittar på henne när hon sover utan att hon vet om det).

Jag ställde mig frågan: kommer jag att kunna förbjuda lillen att läsa de böcker han vill, även om jag tycker att de har ett dåligt inflytande? Mitt svar blev nej, jag tror aldrig att jag kommer kunna förbjuda honom att läsa litteratur, det går emot allt vad jag tror på.

Jag funderar på om barn verkligen blir så negativt påverkade av det som de läser? En del av mig vill tro att troll spricker i solsken. Barn analyserar litteratur lika mycket som vi gör och kommer till slut att hitta alla brister i den. Har man en bra relation till sitt barn så kommer de även att prata om upplevelsen av boken med sina föräldrar. Böcker är bra på så sätt att man kan reflektera under tiden som man läser, till skillnad från filmer. Jag tror inte att en bok kan ha dåligt inflytande på barn, eller vuxna.

Dåliga/bra inflytanden är människor i det verklige livet, barnen ser oss, ser hur vi och andra runt om behandlar dem. Det gör att de bygger trygga stabila personligheter eller trasiga otrygga personligheter. Sådant går inte att rubba med en bok, tror jag.

Vad tror ni? Kommer ni att låta era barn/tonåringar läsa allt de vill?

7 svar so far »

  1. 1

    Louise said,

    Eftersom min 9-åring inte gillar att läsa kommer han nog att få läsa nästan vad som helst. Läste Narnia-böckerna när jag var barn, tyckte de var jättebra. Nu har jag läst några Narniaböcker för min son och värderingarna stämmer inte alls med mina, t ex tycker författaren att aga är bra. Tror att det är värderingarna i den närmaste familjen som styr mer än det man läser.

    • 2

      shadip said,

      Nu blev jag sugen på att läsa Narniaböckerna igen 🙂 Jag tycker också att det är bättre att de läser böcker man inte gillar själv än att inte läsa alls 🙂

  2. 3

    Irmelinis said,

    Jag låter min dotter läsa vad hon vill.
    För att jag vill att hon ska få uppleva så mycket olika situationer som möjligt, både positiva och negativa. Lära sig att reflektera själv (vilket hon är väldigt duktig på) och skapa en egen förståelse även för de ”dåliga” karaktärerna, som t.ex Edward. Varför gör de som de gör?

    Det är ju hennes upplevelse, och även om jag tycker vissa historier är helt fel så har det hänt att hon har tyckt om dem ändå. Då har hon hittat något som hon fastnat för, som inte jag har upptäckt. Det kan vara både bra och dåliga saker, antar jag, som gör att man fortsätter att läsa.

    Jag kan inte komma ihåg att jag påverkades negativt av det som jag läste när jag var yngre, och jag läste massor.

    Däremot tror jag det är värre med filmer och tv-serier, speciellt de med high-school tema, med stereotyper och mycket kärlek. De målar upp en väldigt orealistisk bild av både män och kvinnor och deras förhållande. Det blir mer verkligt när man ser karaktärerna i en film/serie. I en bok så skapar man sin egen värld på ett annat sätt.

    • 4

      shadip said,

      Ja, jag håller med om att barn lär känna många olika personligheter på detta sätt, de lär känna personer på djupet och varför de gör som de gör. Det finns många bra böcker med fantastisk karraktärsutvecklig (med både onda och goda karraktärer) som jag tycker är bättre än twilight och hungerspelen (som jag tyckte hade ganska platta karraktärer, ond vs god och inte så många gråzoner) men som du säger så måste man låta barnen välja själva. Man lär sig av allt man läser och även om jag tycker att något inte är bra så betyder det inte att man inte har nytta av det. Det är därför jag är emot att man cencurerar litteratur.

  3. 5

    elgofino said,

    Det är nog svårt att hitta litteratur som stämmer perfekt in på ens värderingar men samtidigt håller en hög kvalitet. Mycket kan Twilight kritiseras för men samtidigt har böckerna givit en hel del positivt till många läsare.

    • 6

      shadip said,

      Ja du har helt rätt, jag är också väldigt mån om att lillen inte enbart ska få ta del av våra värderingar. Jag brukar tänka på vilka värderingar jag hade som 20-åring och hur mycket av det som har ändrat sig nu, jag är säker på att det även ändrar sig om 10 år så jag hoppas att han får ta del av många olika värderingar och välja sin egen. Det är därför det känns så fel att cencurera.

      Jag tror som du att twilight har betytt mycket för många människor och speiellt ungdomar. Dessutom älskar jag Stephenie Meyers som verkar vara en fantastisk kvinna. Hon skrev alla böcker trots att hon var hemma med 3 barn. Jag tror som du att det är bättre att man läser twilight och finner det positivt i sitt liv än att inte läsa alls 🙂

  4. 7

    Chelsi said,

    It’s always a pleasure to hear from someone with exeritesp.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

