Är gräset grönare på andra sidan?

Vi har sen lillen föddes bestämt oss för att flytta utomlands, jag har under vissa perioder stört mig på Sverige och vart Sverige är på väg och nästan längtat att få komma bort härifrån, få komma ut ur landet och ta del av andra ”bättre” länder med kulturer som passar oss mer.

Det var inte förrän jag var i skogen tillsammans med hundarna och lillen på ryggen för en månad sedan som jag började fundera på varför jag känner så. Jag gick på en skogsstig, plockade blåbär som både jag och lillen frossade i oss. Det gick upp för mig att något så självklart för oss som allemansrätten inte finna i många andra länder, det kommer att vara något som jag kommer att sakna mycket. En lag som tillåter alla, fattiga och rika att nyttja jorden som faktiskt tillhör oss alla.

Jag har sedan dess funderat ännu mer, varför har jag ett sådan längtan att komma bort? Kommer jag att trivas bättre någon annanstans? Kommer mina problem att försvinna av att jag försvinner härifrån? Mitt svar blev nej, det kommer inte att försvinna. Det finns bra och dåligt i alla kulturer, det finns fina och elaka människor i alla kulturer och jag kommer inte att vara lycklig någonstans förrän jag har lärt mig att vara lycklig där jag är nu. Jag tror att lycka är det man bygger tillsammans med andra runt sig, det finns alltid likasinnade runt oss som vi kan inkludera i vår gemenskap och det är de som gör oss lyckliga. Lycka skapar man inom sig själv.

Jag kände även likadant i Iran vissa perioder, jag kände även där att bara jag kommer bort från detta land så blir jag lyckligare. Idag så har jag glömt bort alla dessa negativa tankar jag hade i Iran, idag när jag tänker tillbaka på livet i Iran så minns jag bara de positiva och jag har ibland tänkt tanken att bara jag bodde i Iran så skulle allt vara bra. Människan har ett selektivt minne och man minns många gånger bara det positiva.

Det kommer alltid finnas någonting som gör oss alternativa och unika i alla länder och alla kulturer man hamnar i. Man kommer alltid att vara annorlunda i några frågor, det är ju det som gör oss mänskliga, våra olikheter. Det viktiga är att man väljer att umgås med människor som accepterar en för ens olikheter och låter en visa dessa sidor.

Nu måste vi ändå flytta härifrån, de svenska lagarna förbjuder oss att leva det liv vi vill, men efter den skogspromenaden kan jag inte sluta att tänka på att jag nog hade levt kvar här om det gick. Jag känner att dessa lagar tvingar oss på flykt från detta land. Hade jag kunnat hade jag stannat, för Sverige och den svenska kulturen är ändå ganska fin när man tänker efter.

Skrivet av Shadi

6 svar so far »

  1. 1

    Irmelinis said,

    Jag tror det är väldigt viktiga tankar som man alltid ska ha med sig. Det är bara du själv som kan göra dig själv lycklig.

    Men ibland måste man bara flytta på sig för att underlätta. Iallafall, så är det bra att vara medveten om, och lära sina barn, att lyckan kommer inifrån ❤

  2. 2

    Karro said,

    Det hade kunnat vara jag som skrev dessa ord! Vi har nyligen flyttat tillbaka till min hemstad så jag inte kände mig lycklig där vi bodde innan. Knappt har vi hunnit landa här innan jag börjar spana på nya ställen. Kanske kommer lyckan där?

    Igår satt jag och funderade på vad det är jag saknar, vilka behov som inte är tillfredställda och vad jag kan göra för att finna lyckan. Insåg då att jag under en ganska lång tid har skjutit över mitt ansvar på andra personer och på yttre omständigheter. Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska gå vidare från mina tankar.

    Precis som ni så känner vi att lagen om skolplikt tvingar oss att flytta men om det blir så får tiden utvisa…

    Tack för en blogg som inspirerar!
    Ha det gott!
    Karro/Hopp

    • 3

      shadip said,

      Hej, kul att se dig här karro. Vad roligt att du har haft samma tankar. Jag kände själv en känsla av frihet och en stor lättnad när började fundera i dessa barnor 🙂

  3. 4

    Rosan said,

    Jag skulle kunna tänka mig att bo i Sverige igen men det finns ett problem: man får inte göra ”unschooling”. Jag har inga barn ännu, men detta är vad som har sista ordet för mig. Saknar förvisso allemansrätten.

  4. 5

    M said,

    Vilket fint inlägg, jag känner också att jag gillar Sverige tack vare allemänsrätten och så, men jag känner att jag inte vill leva kvar i detta samhälle som mer och mer vill bestämma över människor, med skolplikt som jag inte vill veta av.
    Men så kan jag känna mig lite otacksam, när jag vet att i vissa länder är det inte så att speciellt många barn har rätt till utbildning, men jag anser inte att dagens utbildning är det som vi behöver och jag vill hellre hemskola/oskola mina framtida barn så att de får lära sig det de vill och inte massa saker som någon bestämt att de ska kunna..

    • 6

      shadip said,

      Tack 🙂

      Jag tror att en bra skola behövs för de barn som inte kan bli hemundervisade. Jag tycker dock inte att den svenska skolan är så bra. Det finns dock jättebra skolor i t.ex. Finland.

      Så jag håller med dig, skolan är viktig för de som behöver den 🙂


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

