Vad är en demokrati?

Shadi skriver:

Jag satt för ett tag sedan på ett gruppmöte i skolan. Vi skulle presentera ett viktigt arbete och diskussionen handlade om vilken dag denna presentation skulle äga rum (vi fick välja själva). Det var en gruppmedlem som inte kunde alls den dagen som alla andra ville presentera eftersom hennes dotters förskola hade studiedag. – Vi röstar,  sa en av gruppmedlemmarna och alla röstade för att hålla föredraget på just den dagen som tjejen inte kunde. Jag protesterade och fick som svar att gruppen är ett demokratiskt system.

Jag frågade vad de menade med ett demokratiskt system och fick som svar: ”När majoriteten av individerna i en grupp människor bestämmer i en fråga”.

Jag blev helt mållös, är det verkligen detta dessa studenter, 19 år gamla och nyutexaminerade från det svenska gymnasiet har fått lära sig? Eftersom demokratifrågan är en sådan hjärtefråga för mig så gick jag samma dag till vår seminarielärare och bad om att få ta upp denna fråga på nästa seminarium. Det visade sig att många fler i klassen hade denna uppfattning om demokrati, att det är majoriteten som bestämmer i en fråga.

I den svenska läroplanen står det klart och tydligt att barn i skolan ska lära sig ”demokratiska värderingar”. Så vad är demokratiska värderingar? Så här står det i nationalencyklopedin:

”har den språkliga betydelsen folkmakt eller folkstyre. Vad detta skall innebära råder det delade meningar om särskilt som demokratin, liksom de flesta andra samhällsföreteelser, befinner sig i ständig förändring.”

Så vad är demokrati egentligen? Vad är skillnaden på demokrati och majoritetsförtryck? Lär vi ut rätt värderingar om vad demokrati verkligen handlar om i förskolor och skolor eller tror vi att vi lär dem rätt? Vad får de med sig ut sen i samhället?

Mina demokratiska värderingar:

En demokrati är ett system där alla människor kan och ska ges möjlighet att leva enligt de filosofier, religioner och övertygelse de själva vill så länge dessa filosofier, religioner och övertygelser inte är dokumenterat skadliga. 

Vad är majoritetsförtryck?

Ett system där majoriteten av en befolkning bestämmer utan att ta hänsyn till minoriteten.

Jag frågade en lärare hur undervisningen av de demokratiska system ser ut i skolan och tog upp min oro över hur jag upplevde nyblivna studenter har tolkat vad en demokrati är. Hon svarade: Jag försöker att visa för barnen att majoriteten inte bestämmer över minoriteten men det är svårt att visa vad en demokrati är och även om jag och de flesta av mina kollegor försöker så är det inte säkert att alla förstår skillnaden mellan en demokrati och majoritetsförtryck.

Jag blir orolig av att höra sådant, när även vår riksdag börjar utöva majoritetsförtryck som att förbjuda hemundervisning (som är dokumenterat lika bra och bättre än vanlig skola) så undrar jag vart vårt land är på väg. Sverige har blivit en semidemokrati och i skolan så lär man våra barn att majoriteten vinner över minoriteten, inte på grund av att lärarna medvetet vill, utan på grund av knappa resurser, utslitna lärare, stora klasser och djungelns lag. Vad dessa barn som är våra framtida politiker kommer att göra med Sveriges bestående demokratiska kultur är det ingen som vet. Det enda jag vet är att det blir svårare och svårare att leva som man själv vill i Sverige.

6 svar so far »

  1. 1

    Intressant! Jag har aldrig stött på ordet majoritetsförtryck förut men det beskriver ju väldigt bra hur demokrati i realiteten ofta fungerar! Hoppas att det är ok att jag ”knycker” ordet och länkar till dig!

    • 2

      shadip said,

      Ja, visst är det konstigt. Demokrati fungerar dock bättre i vissa länder än andra men i Sverige är vi mer och mer på väg in i ett majoritetsförtryck. Du får gärna länka till mitt inlägg 🙂

  2. 3

    maria said,

    Hej, här kommer ett helt OT-inlägg. Jag skulle svara på ditt PM om hundavel i forumet och såg att du är avregistrerad, och eftersom jag inte vet var jag annars hittar dig svarar jag här 🙂 (Som jag nog sa går det ganska segt med mitt svarande och skrivande just nu eftersom jag är sjukskriven i hyperemesis gravidarum och många dagar orkar jag bara slöläsa, men inte skriva och formulera några egna meningar.) Hur som helst, tusen tack att du tog dig tid att svara på mina frågor om avel. Känns lite tokigt att börja skriva om hundar under en text om demokrati, så jag håller mig kort. Att ha kvar valparna längre i flocken stämmer bra med min känsla och mina åsikter, men det är också väldigt nytt tänk. Hur reagerar t ex valpköpare?
    /hustomten på forumet

    • 4

      shadip said,

      Hej Maria, kul att du är intresserad att behålla valparna längre! Skulle jag kunna få din mail eller kanske fb så blir det lite lättare att prata 🙂 Du kan skicka din mailadress eller fb-namn till finnen@gmail.com så ska jag maila dig så fort jag kan 🙂

  3. 5

    Mary Sane said,

    Fy fasen, beskrivningen för ”majoritetsförtryck” är ju exakt det som jag fått lära mig att demokrati är (i grundskolan)…åååh jag blir så trött, vill bara dra nåt gammalt över mig. Viktigt, viktigt, VIKTIGT inlägg! Tack för den ögonöppnaren.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

