Magkänsla

Shadi skriver:

Om någon frågar mig vad magkänsla är så är det den där pirrande tryckande känslan jag får i magen när något inte känns rätt, oftast kommer det med att jag har lite svårt att andas och får ett tryck över bröstet. Jag tycker att det är viktigt att följa sin magkänsla alltid, den finns där för att rädda oss ur faror. Vi har en inbyggd känsla av att överleva och magkänslan är den absolut första indikationen på att någonting inte står rätt till.

Det är inte många som följer sin magkänla har jag märkt, jag har inte gjort det i perioder med förödande konsekvenser. Jag har börjat fundera på vad det är som får oss att gå emot magkänslan och göra saker som egentligen är destruktivt för oss. För mig har det i perioder varit tryck och krav utifrån som har gjort att jag kört över min magkänsla helt, som när jag jobbade heltid för några år sedan som programmerare. Jag hade jobbat i 3 månader då jag började känna den där pirrande, tryckande jobbiga känslan i magen och över bröstet. Jag ignorerade den, jag ville ju göra karriär, ville använda min utbildning för att jobba. I ett helt år tryckte jag bort dessa känslor fram till att jag en dag inte klarade av trycket mer. Jag blev sjukskriven och efter det sa jag upp mig. Det en ständig kamp att hitta tillbaka till sin magkänsla efter det, Vad är rätt? Vad är fel? Vad vill jag göra?

Jag blev helt ställd av den sista frågan, vad vill jag göra egentligen? Ingen hade frågat mig den frågan någonsin i livet, jag hade aldrig ställt mig den frågan förut. Hela mitt liv hade jag gjort det som förväntades av mig att göra. Gå på förskola, gå i skola, få bra betyg, söka till en bra utbildning, jobba jobba jobba. Hela mitt liv hade baserats på andras förväntningar av mig, jag hade bokstavligt talat tvingats in i det för det var ingen som lyssnade på mina protester och vad min magkänsla sa var fel just då.

Vid inskolning på förskola så gjorde det ingenting att jag grät lite vid lämning för det gick ju över snabbt, vid skolstart var det ingen som lyssnade på mig när jag sa att jag inte ville går dit, skolan är bra för dig sa alla och försökte göra skolan så bra som det gick för mig istället för att ta mig därifrån. Efter gymnastiken i skolan var det ingen som respekterade att jag inte ville duscha naken med de andra, sådana är reglerna hette det. Så fortsatte det år efter år och för varje gång  jag och min magkänsla blev överkörda av andra så lärde jag mig att det var ok att köra över sin magkänsla.

Det jag skrev ovan är ett normaltillstånd för majoriteten av världens barn, de lär sig aldrig att respektera sin magkänsla och följa den. De lär sig under hela sin uppväxt att magkänslan ska man trycka undan och lyssna på vad samhället vill ha istället. Sakta men säkert formas vi till de individer vi är idag. Människor som har drömmar men aldrig vågar ta steget och uppfylla dessa drömmar.

För mig tog det många år att hitta vad jag vill ha, jag tog ett städarjobb på ett äldreboende och där fick jag rum att fundera medan jag moppade golven. Jag tänkte och tänkte och tänkte. Vad vill jag? Den frågan var svår att svara på för hela tiden dök det upp tankar som egentligen inte var mina utan andras förväntningar av mig. Under de åren så lärde jag mig att bygga upp min magkänsla igen, den hade tynat bort med det lilla som fanns kvar lyssnade jag på varenda gång. Det gjorde så att den blev starkare och starkare. Idag försöker jag att aldrig gå emot den, visst händer det ibland men sällan längre och visst har det bidragit till att jag är fattig men jag är lycklig.

5 svar so far »

  1. 1

    Fint skrivet! Jag tror också att det är viktigt att lyssna på sin magkänsla! Fast det är också väldigt svårt. Man slits mellan vad man ”ska” göra och vad man innerst inne känner är rätt. Sedan är det ett konststycke i sig att följa sitt hjärta samtidigt som man ska klara av att leva i det samhälle man ingår i!

  2. 3

    M said,

    Riktigt bra skrivet. =)
    Jag tycker också att det är fel att vi kör över barn och ungdomars fria vilja så mycket i dagens Sverige. Jag kommer inte kunna göra det mot mina barn, jag kommer inte kunna säga att de måste gå till skolan för att någon har bestämt så, så därför behöver jag flytta härifrån, så mina barn slipper sin skolplikt och istället kommer kunna få leva ett liv och lära sig det som de vill och kommer att ha nytta av! =)


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

