Det dansande folket

Det Iranska folket dansar sig genom hela livet. På fester, besök hos släktingar, födelsedagskalas ja alltid när en grupp människor träffas så sätter de på musik och dansar. Jag tror att det är genom dansen som de skakar bort sina problem för stunden och fokuserar på nuet. Den persiska dansen har den effekten på en, man bara släpper loss och  rör på höfter, händer och hela kroppen. Många som har sett iranier dansa säger att det är en väldigt sensuell dans.

Det är olagligt att dansa I Iran, konsekvenserna är hårda staff för den som ses dansa så fester hålla hemliga, man drar ner persienner och ser till att musiken inte är så hög att det hörs ut.

Jag ska dela med mig av ett av mina starkaste minnen jag har från den tiden jag bodde där.

Jag hade bott med min mamma i nästan 1 år då min mammas kusin bjöd oss till sin sommarvilla i norra Iran. Det var underbart, villan låg i ett stort villaby fullt av andra villor med trevliga människor nära kaspiska havet. Redan första dagen lärde vi känna ungdomar  som vi umgicks med. Vi satt och pratade och hade det trevligt mitt i villabyns torg. Några gånger per dag så körde ordningspolisen förbi, när man såg den så rättade man till slöjan och stod killar och tjejer och pratade så skingrades de snabbt så att de inte skulle bli tagna.

På kvällen blev det ännu mer liv och rörelse på torget, det tändes en eld vid stranden och stämningen var så härlig där. Några sjöng, par höll hand och barn lekte. Helt plötsligt dök 3 bilar upp, dörrarna öppnades och ut kom hög musik.

Människor samlades vid bilarna och plötsligt började alla dansa. Nästan 50 personer dansade där av glädje, av att äntligen ta sig friheten att göra någonting de är födda till att göra men som är förbjudet enligt lag. Att dansa är en mänsklig rättighet som många inte uppskattar förrän det förbjuds, det är först då man vet att det inte går att leva utan det.

Det bildades en stor ring av alla vuxna och barnen dansade i mitten av ringen. Män och kvinnor, unga och gamla dansade tillsammans ute i det fria utan att bry sig om vad som kunde hända dem om de blev upptäckta. Jag kände en euforisk känsla av att tillsammans med så många människor bryta mot lagen så grovt, men jag brydde mig inte för jag kände mig fri och då fortsatte jag. Känslan av att trotsa något som förbjuder ens grundläggande rättigheter är obeskrivlig, det är frihet och man kan inte sluta.

Helt plötsligt hörde vi orden ”komitee” (ordningspolis), det var några som hade stått och hållt utkik efter ordningspoliserna som kom springade. Lika snabbt som musiken hade startat så avslutades den, bilarna körde iväg och människor sprang iväg och skingrades.

Det var till den här låten vi dansade till, längre tid än så här hann vi inte dansa. Fortfarande när jag hör denna låt så får jag rysningar i hela kroppen.

Skrivet av: Shadi

4 svar so far »

  1. 1

    Irmelinis said,

    Jag har alltid älskat att dansa. Skönt att höra att de dansar och dansar fastän de inte får 🙂

  2. 2

    Anonym said,

    Åååh, jag gråter när jag hör den!!!

  3. 3

    Michaela said,

    Jätteintressant!
    Får man inte ens dansa om man är ensam hemma? Är det just dansandet i sig som är förbjudet, inte kontakten mellan de olika könen som dans brukar leda till?
    Är det kopplat till musiken, tror du? Får man musicera fritt? Jag antar att man inte får lyssna på subversiva texter, men får man spela alla instrument och alla melodier man vill, även offentligt?
    Om man inte ens får dansa ensam hemma, vad är det de är rädda för egentligen? Att människor skall bli modiga och självsäkra genom dansen? Eller är det helt enkelt så att det står i Koranen att man inte får dansa och då är det så, punkt slut?

    • 4

      shadip said,

      Ber om ursäkt för sent svar 🙂

      Det är helt förbjudet att dansa, inte ens hemma ensam får man dansa. Man brukar kalla ”trummmusik”, alltså musik som har en takt för syndig musik och förbjuden musik. Intsrument som bjuder till dans och musik som har takt får man egentligen inte spela men det struntar folket i, det görs ändå och regimen ser väl mellan fingrarna på det, bara musiken inte har ”syndiga” texter. Jag vet inte varför det är förbjudet, jag kan tänka mig att det har med det sensuella i dansen att göra. Intressant fråga, ska fundera på det.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

