Min mamma

Sista gången som jag såg min mamma innan vi flyttade till Sverige var jag 3 år. Jag minns henne inte alls trots att jag har ganska klara minnen från den tiden. Hon finns dock inte i någon av dem. Lagarna ger vårdnaden till pappan vid skilsmässa. Idag är iranska kvinnor smarta och skriver långa äktenskapsförord för att kringgå de kvinnofientliga äktenskapslagarna men min mamma gifte sig innan revolutionen så inga äktenskapsförord skrevs. Efter revolutionen då de skiljde sig gick vårdnaden till min pappa som hade full kontroll över hur jag skulle leva.

Jag saknade aldrig att ha en mamma, jag visste ju inte hur det var att ha en mamma och vet man inte hur det känns så saknar man det inte. Nästa gång jag träffade henne igen var jag 13 år. Jag minns det så väl, hon stod vid flygplatsen med en inslagen present i handen. En liten kvinna, inte mer än 155 cm lång. Hon var helt söndergråten och när hon fick syn på mig så sprang fram och kramade mig hårt och länge. Fortfarande kunde jag inte känna någonting, ingenting. Jag tyckte det var obehagligt att jag åtminstone inte var glad att se henne.

När jag flyttade till Iran så bodde jag hos min farmor  i en stad som heter Sari i norra Iran. Min pappa hade fortfarande vårdnaden om mig och min farmor fick ta över den under tiden jag bodde där. Efter att ha bott med min farmor i 2 år så fick jag en dag en känsla av att jag ville bo med min mamma. Jag hade under dessa 2 år träffat henne några enstaka gånger men nu så ville jag träffa henne och bo med henne. Jag vet inte var känslan kom ifrån men jag bara kände det. Så jag gick till en telefonautomat och ringde henne. Jag bad henne att åka till Sari från Tehran där hon bodde (40 mil resa) och hämta mig för nu vill jag bo med dig. Min mamma åkte samma dag och jag sa hejdå till alla mina chockade släktingar och reste iväg med henne till Tehran.

Trots att hon aldrig träffade mig så hade jag ett eget rum i hennes lägenhet så första natten så fick jag sova i min egen säng i mitt eget rum. Min mamma kunde inte släppa mig ur sikte så hon sov på golvet bredvid min säng.

För något år sedan så berättade hon för mig att hennes lägenhet var uthyrd och hon bodde med sina föräldrar innan jag flyttade till henne. En dag så fick hon en känsla av att be hyresgästerna att flytta och hon började inreda lägenheten och göra ett rum till mig. Sex månader senare ringde jag och sa att jag ville flytta till henne.

Jag undrar om kärlek gör oss lyhörda till de vi älskar trots att vi inte kan prata med dem.

De åren jag bodde med min mamma var de lyckligaste i hela mitt liv, jag kände mig trygg i mig själv av att vara med henne. Jag upptäckte att vi var väldigt lika varandra. Vi är båda väldigt djurintresserade, vi båda har väldigt lätt för att gråta både av glädje och sorg och visa känslor överlag. Vi båda är väldigt tankspridda, stora dagdrömmare och lite klumpiga.

När jag var gravid med lillen så sa hon att hon skulle komma till Sverige för att hjälpa mig och sen dess så bor hon här hos oss sex månader per år. Under den tid som hon har varit här så har vi kommit väldigt nära varandra. Jag känner att jag har knutit an till henne, det är bara under de senaste året som jag känner att hon är min mamma och det är först nu som jag vet hur det känns att ha en mamma. Vuxenanknytning till en förälder är tydligen möjlig och jag tror att det är just min anknytning till henne som har gjort att de sista pusselbiten har fallit på plats i mitt liv.

Min mamma och lillen

Skrivet av: Shadi

2 svar so far »

  1. 1

    Vad fint skrivet om din mamma! Och intressant att få ta del av din historia! Hoppfullt att man faktiskt kan knyta an även som vuxen! /Birgitta


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

