Slöjan

I Iran är det obligatoriskt att bära slöja som kvinna och det är hårda staff om man går utan. Det första de flesta brukar säga när jag berättar att jag har bott i Iran som tonåring är: ”Var det inte svårt att behöva bära slöja hela tiden?”

När jag först flyttade till Iran som 13-åring tyckte jag att det var väldigt jobbigt att ta på mig slöja varje dag, ibland så glömde jag av den och fick springa tillbaka efter att jag har kommit på mig själv halvvägs till skolan. Efter ett tag blev det dock något väldigt naturligt, som ett klädesplagg bland andra klädesplagg och när jag hade återvänt till Sverige så kände jag mig naken när jag gick ut utan slöja. Man blir van och känslan är inte värre än att vi tjejer här i väst inte kan gå toppless var vi vill. Missförstå mig rätt, jag är för att alla ska få gå nakna när och hur de vill. Även om straffet i Iran är värre för att låta bli slöjan så blir det i praktiken väldigt naturligt att ha på sig det för de kvinnor som bor där.

Slöjan är dock inte socialt accepterad bland folket i Iran och går man in i de flesta hem så går kvinnorna utan slöja framför män. Kvinnor har under 30 års tid försökt att tänja på gränserna och majoriteten av Irans kvinnor försöker att utmana slöjreglerna hela tiden. För 30 år sedan när slöjreglerna först kom så fick man inte visa något hår alls, kvinnan fick inte gå i tighta kläder ute utan var tvungen att bära en lång ”manto” i mörka färger. All hud förutom ansikte och händer skulle vara täckt. Kvinnorna i Iran fann sig dock inte i detta, i början så följde de lagarna men allt eftersom tiden gick så åkte slöjan längre och längre bak och ”manto”-dräkterna blev kortare och tightare.

I början grep polisen många kvinnor, men eftersom majoriteten av kvinnorna klädde sig så här och även männen stöttade kvinnorna i detta så blev det omöjligt för ordningspolisen att fortsätta gripa kvinnor.

För 25 år sedan så var våra grannar ute på promenad. Grannfrun hade på sig sandaler utan strumpor och detta blev de stoppade för av ordningspolisen. När de skulle ta med grannfrun till häktet så började hennes man att bråka. Han ställde till med ett himla liv och skrek att de skulle skita i hans frus fötter. ”Titta inte om du inte vill se” sa han. Han hamnade i häkte och fick ett saftigt vite för sitt beteende.  Eftersom kvinnor och män håller ihop så blir det svårt för polisen att kontrollera befolkningen. När jag åkte till Iran för 15 år sedan så var det mycket vanligt med sandaler utan strumpor på sommaren.

Det är ganska vanligt att se kvinnor klädda så här på gatan i Iran idag:

Allt eftersom tiden har gått så har kvinnor på sig mindre slöjor, mer smink och tightare och kortare kläder ute. Jag har aldrig varit någon som har sminkat mig mycket men då när jag levde där nere så var det viktigt att sminka sig, att ha slöjan bakåt och att ha kort manto på sig. När jag flyttade till Sverige för 12 år sedan så kunde man inte ha en manto som var kortare än till knäna. Idag går tjejer med minikorta manto i olika färger med väldigt tighta jeans under.

Till och med skådespelare och filmregissörer tänjer mer och mer på gränserna. För 12 år sedan så fick kvinnor inte visa något hår på filmduken. Idag kan det se ut så här:

Bild från den iranska filmen ”A separation” som vann en Oscar 2012 för bästa utländska film.

Skådespelerskan heter Leila Hatami, och är en väldigt känd och omtyckt skådespelerska i Iran. När hon skulle medverka på oscarsgalan så var hon tvungen att täcka håret eftersom hon representerade Iran, hon gick klädd så här:

Hon har en slöja på sig, men den täcker inte särskilt mycket av hennes hår. Hennes klänning är i och för sig fotlång, men väldigt vacker och inte särskilt döljande som den manto som egentligen krävs. Helt vita kläder är också förbjudet.

Kvinnorörelsen i Iran är stor och nästan heltäckande i befolkningen. Det går inte att kämpa för kvinnors rättigheter genom demonstrationer, eftersom det är olagligt. Därför försöker människorna att protestera genom civil olydnad och att testa gränserna hela tiden.

Skrivet av: Shadi

8 svar so far »

  1. 1

    Så härligt att läsa om kvinnorörelsen. Det dyker upp en massa frågor hos mig. Hur är det till exempel med ”naturlig” kvinnlighet i Iran, finns det någon sådan rörelse där också, som tex att vara osminkad, använda naturprodukter, vara utan BH, strunta i att raka benen mm? Och hur är det med amning, är det möjligt att amma offentligt om man tex har barnet under en sjal?

    • 2

      shadip said,

      Åh vilken bra fråga. Har ju massor att säga om det egentligen men får fatta mig lite kort. Funderar på att skriva ett inlägg om det sen.

      Det finns ingen ”naturlig” kvinnorörelse i Iran och jag tror att det beror på att alla lever väldigt naturligt där redan. Man sminkar sig väldigt sällan hemma. Det är när man går ut som kvinnor tar på sig MYCKET smink och det tror jag mest är för att protestera mot lagarna som förbjuder smink.

      Det är väldigt vanligt att använda naturprodukter. Själv använde jag mig av kamomill för att tvätta håret. Många använder sig av myrtenolja. Det finns även de som blandar rasullera med äggula för att tvätta håret. Ungdomar använder oljor från ”goats thorn” för att göra hårgele så det är redan ganska naturellt där.

      Även matkulturen är väldigt naturlig, inga tillsatser i maten, inget godis till barnen. När man ska ha snacks så köper man en 5 kg vattenmelon som hela familjen delar på. Min morfar brukade köpa hem en hel säck granatäpplen på fredagar (den enda lediga dagen i veckan) som vi alla mumsade på istället för mat.

      Amning är också en väldigt naturlig del av kulturen. Fram till bara 20 år sedan så var det jättevanligt med långtidsammande barn. Man kan se kvinnor sitta på torget ammandes ett litet barn under sin ”chador” (ett stort tygstycke som går från huvud till fötter). Kvinnorna i min släkt ringer titt som tätt och berättar att jag absolut inte ska sluta amma förrän han är minst 2 år. Självklart har det på senare år blivit mer västinfluerat, men saker som amning, naturprodukter, och andra naturliga saker är mer socialt accepterat och anses vara bättre.

      Jag tror att sådana rörelser skapas av att människor känner att de vill motverka samhällsnormen. Eftersom det inte finns någon samhällsnorm att motverka när det gäller just den här biten så finns inte sådana rörelser i Iran.

      • 3

        Så roligt att höra om naturprodukterna och maten utan tillsatser. Säcken med granatäpplen låter som en saga, helt ljuvligt.
        Jag har en vän från östeuropa som brukar beskriva lite samma sak, hon tycker tex att detta med ekologiskt odlande har blivit så fånigt stor grej här, eftersom i princip alla som har små jordbruk i hennes land odlar ekologiskt och säljer varorna på torget, men det är inget man marknadsför som eko eftersom det är en självklarhet med växelbruk, naturgödsel mm..
        Kul att höra om amningskuturen där, ser fram emot dina kommande inlägg!

  2. 4

    maria said,

    Så intressant och tankeväckande att läsa dina texter om Iran!

  3. 6

    Me said,

    ”Slöjan är dock inte socialt accepterad bland folket i Iran och går man in i de flesta hem så går kvinnorna utan slöja framför män.”

    Det var intressant att höra! Så de religiösa politiska ledarna i Iran vill få det att se ut som att de har en duktig befolkning som följer religiösa påbud (genom att tvinga dem att göra det med lagstiftning och hårda straff.) Men i själva verket ACCEPTERAR majoriteten av folket inte ens duktigheten i att följa dessa påbud korrekt! Under ytan är det med andra ord tvärtom egentligen den motsatta kulturella normen som gäller.

    ”Allt eftersom tiden har gått så har kvinnor på sig mindre slöjor, mer smink och tightare och kortare kläder ute. Jag har aldrig varit någon som har sminkat mig mycket men då när jag levde där nere så var det viktigt att sminka sig, att ha slöjan bakåt och att ha kort manto på sig. När jag flyttade till Sverige för 12 år sedan så kunde man inte ha en manto som var kortare än till knäna. Idag går tjejer med minikorta manto i olika färger med väldigt tighta jeans under.”

    Förutom att det blev norm med tightare kläder för kvinnor och mer och mer smink över kvinnoansikten så har det väl blivit norm med mer hårstylingsprodukter också när kvinnohåret visats upp mer och mer offentligt, antar jag? Det verkar som att slöjan som täcker över skönhet succesivt har bytts ut mer och mer mot skönhetsslöjan i Iran? Själv så tycker jag inte direkt att troféflickvän/fru-normen i den västerländska kulturen är bättre för kvinnor att leva upp till än den dolda hemmafrunormen. Det är en oerhörd press på (och stress för) kvinnor i väst att lyckas inom alla områden, framförallt inom skönhetsbeslöjningen, som ju går ut på att konstant täcka över alla skavanker!

    Religiöst kvinnoförtryck ÄR verkligen värt att protestera mot, tycker jag. Men för det första undrar jag varför det mest fokuseras på förtryck vad gäller att kvinnor tvingas täcka över hår och kroppar i den här världen? När kvinnor tvingas göra så vÄLDIGT mycket fruktansvärdare saker än så i religionens namn… Jag undrar också varför så få kvinnor i den här världen verkar kunna protestera mot religiöst kvinnoförtryck utan att ha något annat kulturellt kvinnoförtryck att luta sig mot/ falla in i! Det känns ibland lite som att (och nu generaliserar jag grovt) Iranska feminister anstränger sig extra hårt för att leva upp till VÄSTERLÄNDSKA sexistiskt förtryckande normer för att bli accepterade som potentiella troféfruar att visas upp i det västerländska samhället. Jag har till exempel sett dem göra detta genom att börja bära tighta pennkjolar och vingliga klackskor som förminskar rörelseförmågan dagligen för karriärkvinnor, men inte för män. (Samtidigt som de protesterar mot huvudsjalen.) Det känns som att nej, ingen har ju tvingat dem till detta såsom de blev tvingade till att täcka håret (eller delar av det) i Iran. Men det verkar som om de ändå känner sig tvugna att BEVISA för främlingsfientliga folk i väst att de VERKLIGEN tagit avstånd från det för väst nu så främmande tvånget för kvinnor att täcka över håret. Detta genom att istället följa de nu kvinnoförtryckande klädnormerna i Väst.

    Jag kan därför inte se de flesta Iranska feminister som några som verkligen eftersträvar att hederskulturer, där män ska få ha det bättre och bekvämare än kvinnor, ska försvinna! Även om de har tagit av sig och bränt påtvingade plagg i protest. Jag ser dem som starkt protesterande emot religiöst kvinnoförtryck och emot religion i kombination med politik! Men också som kvinnor som har bytt en (påtvingad) hederskultur mot en annan hederskultur. Kvinnor som har förkastat Idealet om att vara en sorts trofé till förmån för idealet att vara en annan sorts trofé åt en man (eller förresten åt samtliga män), som inte har lika hårda krav på sig som henne av religionen/kulturen. I västerländska samhället får kvinnor inte status genom att göra det lika bekvämt för sig, som män, utan genom att arbeta betydligt hårdare än män. För det första genom att applicera en heltäckande mask av smink över hela sina ansikten. Sen finns det cellulitbehandlingar, smala klackskor, urringade toppar, tighta kjolar, strumpbyxor som rivs sönder med mera med mera obekväma, tids-och pengakrävande skillnader i kraven på kvinnor för att få samma status som män. (För att få vara lika väl behandlade som män i det västerländska samhället.)

  4. 7

    Me said,

    Nu vill jag endast poängtera att jag i mitt förra inlägg syftade på exiliranska kvinnor som lämnat Iran och gått in i och varit aktiva i den feministiska debatten i västerländsk kultur de senaste åren.

  5. 8

    Jenelle said,

    Mr. Smrehrattanyou –The unfortunate slow load time is due to the Pajamas Media ads. The amount of time they take to load depends on your connection, the behavior of your local DNS (I presume), and the level of traffic hitting the ad servers at the time of loading.They can be really annoying, and I apologize for that.However, even though the amount of money the ads bring in is small, we need it. So the PJM ads will stay up, at least for the time being.


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

