Unschooling

Unschooling är en pedagogik som jag verkligen har fastnat för och som verkligen passar oss och vårt sätt att se på kunskap. Det går ut på att barn inte går i skolan eller medverkar i någon undervisning hemma. Inlärning sker genom att barnet lär sig genom livserfarenheter. De lär sig alla de vanliga skolämnen och mer därtill genom lek, hushållsarbete, interaktioner med olika yrkeskategorier och genom att fördjupa sig i egna intressen. Det är många föräldrar världen över som använder sig av denna pedagogik och det finns mycket forskning om hur effektiv den är.

Det finns många olika typer av pedagogiska skolor när man undervisar. De mest kända och använda är: Behaviorism, kognitivism och sociokulturell pedagogik.

Våra skolor i dagens Sverige använder sig främst av behaviorism. Inom behaviorismen är det någon utomstående som bestämmer vad eleven ska lära sig. Det är elevens handlingar som avgör om eleven har lärt sig någonting och eleven lär sig genom uppmuntran eller förmaningar från läraren. I Sverige är det den av staten framtagna läroplanen som bestämmer vad eleven lära sig. Eleven lär sig det som är förutbestämt genom uppmuntran eller förmaningar såsom betyg från läraren och om eleven har lärt sig rätt kunskaper testas med hjälp av prov.

Unschooling är när man helt förlitar sig på att barnet lär sig vad han/hon vill och behöver lära sig. En unschoolare har ingen läroplan. Läroplanen bestämmer eleven själv. Det bedrivs heller ingen undervisning utan eleven lär sig genom att fråga, pröva och se på när andra gör något. Barnet lär sig det han/hon vill i sin egen takt och lär sig enbart det som denna själv vill.

Unschooling använder sig av en andra pedagogiska teorier, bland annat kognitivism. Enligt kognitivismen så tar inte eleven in information passivt utan lärandet ses som en konstruktiv process, det bygger på elevens inre drivkraft till att vilja lära sig. Vi människor och speciellt barn har en stor drivkraft till lärande, hela barns liv bygger på att ta in ny kunskap. Kanske inte just vad vi vill att de bör kunna, men de är kapabla att avgöra vad de behöver lära sig inför framtiden helt själva.

Enligt behaviorismen så kommer motivationen och drivkraften från läraren, eleven vill ha bra betyg alltså lär sig eleven det som läraren säger åt den. Motivationen enligt kognitivismen är en inre process och drivkraften är en önskan att lära sig.

Det läraren/unschoolingföräldern kan göra är att sätta barnet i miljöer där de blir inspirerat. Det är därför det är viktigt att vara aktiv som förälder när man unschoolar. Man ska vara ute i samhället med sitt barn och göra saker, på så sätt inspirerar man barnet. Som vuxen är man även en hjälp, unschooling går ju ut på att barn själva letar information. Som vuxen får man hjälpa barnet att hitta information som barnet inte kan hitta på egen hand.

Som barn så tyckte jag inte speciellt mycket om skolan, det jag lärde mig och som jag kommer ihåg idag lärde jag mig på egen hand och på min fritid. Joni lärde sig att både läsa och skriva som 5-åring helt på egen hand. Enligt kognitivismen är en inlärd kunskap något som man kommer ihåg lång tid framöver, den kunskap som man har lagrat i långtidsminnet.

Enligt behaviorismen så är kunskap att man kan besvara lärarens frågor. Har ni sett programmet ”Are you smarter than a fifth grader?” (är du smartare än en femteklassare?). Den går ut på att en vuxen ska svara på vanliga frågor som man lär sig från 1:a klass till 5:a klass. Det är ganska intressant att se att de vuxna har svårt att svara på frågorna, både jag och Joni tycker att frågorna är kluriga. Det är för att vi inte har lagt denna information som vi lärde oss i grundskolan i vårt långtidsminne. Vi lärde oss det för stunden men glömde sedan bort det. För mig var det aldrig intressant att kunna alla Sveriges landskap i huvudet, så jag glömde bort det. Jag kommer dock fortfarande ihåg hur man skulle bygga ett trädhus på bästa sätt för att det ska vara så hållfast som möjligt, jag och min kompis spenderade en hel sommar med att experimentera oss fram till den bästa metoden (vi fick lära oss hållfasthetsslära, träslöjd, fysik, kemi, matematik och många fler ämnen).

Resultatet av min skolgång var att skolan lyckades döda all min inre drivkraft till kunskap när jag hade nått gymnasieålder. Jag läste in det jag behövde för att få betyg, inte för att jag tyckte att det var superintressant. Det tog lång tid innan jag hittade tillbaka till den inre drivkraften igen.

Som unschoolare gäller det att ha is i magen. Vill barnet snöa in sig på en sak som flygplan eller djur i ett helt år är det ok. Man kan lära sig många skolämnen genom en enda hobby. Man ska ha is i magen och inte vilja tvinga fram lärande. Varför ha så bråttom?

Bok, blogg och hemside-tips för er som är intresserade:

Bok: After Homeschool: Fifteen Homeschoolers Out in the Real World (Parent’s Guide series)
http://www.amazon.com/After-Homeschool-Fifteen-Homeschoolers-Parents/dp/1931199302/ref=cm_lmf_tit_2/185-5893761-2011040

Bok: Dumbing Us Down: The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling

http://www.amazon.com/dp/0865714487/?tag=leapingfromthebox-20

Bok: Free Range Education: How Home Education Works
http://www.amazon.co.uk/Free-Range-Education-Home-Works/dp/1903458072

Bok: Better Than School: One Family’s Declaration of Independence (denna bok är en bra start, för er som precis har blivit intresserade av hemundervisning)
http://www.amazon.com/Better-Than-School-Declaration-Independence/dp/0943914051


Bok: And What About College?: How Homeschooling Leads to Admissions to the Best Colleges & Universities

http://www.amazon.com/dp/0913677116/?tag=leapingfromthebox-20

En fantastisk inspirerande blogg: I’m unschooled, yes I can write.

http://yes-i-can-write.blogspot.se/

17 svar so far »

  1. 1

    Irmelinis said,

    Provar igen, då min förra kommentar ser ut att ha försvunnit.

    Ville säga att det är ett superintressant ämne som jag gärna lär mig mer om! Det är så svårt att förstå att det verkligen funkar, i alla åldrar, alla faser i livet.
    Varför är vi hjärntvättade till att tro att kunskap är något som man måste tvinga på människor?

    Jag kan tänka mig att det ger en bra självkänsla till barnet, att de vuxna litar på att hen kommer lära sig och kan lära sig själv, samt att hen får följa sina individuella preferenser utan att skämmas?

    Jättebra med länkar till böcker och jag gillar bloggen som också hade en liten FAQ.

    Tack!

    • 2

      shadip said,

      Tack 🙂

      Ja, det är ett spännande ämne. Jag tror definitivt att barnet får bättre självkänsla av denna typ av pedagogik 🙂 Det är just det som jag tycker är så bra med det, istället för att fokusera på prestation så ser man till att barnet mår bra och tycker att det är roligt också 🙂

  2. 3

    maria said,

    Vad glad jag blev när jag såg att ni har startat en blogg! Här kommer jag att läsa 🙂
    /maria (noranora på SB)

  3. 5

    Glad i färg said,

    Ett mycket intressant inlägg och ämne. Tack!

  4. 6

    Jätteintressant att läsa! Jag tycker att idén att låta barnets egen vilja och lust styra lärandet är helt underbar. Det enda jag inte känner igen är din beskrivning av att våra skolor grundar sig på behavioristiska tankegångar. Jag är själv utbildad i radikal behaviorism och upplever snarare att de flesta lärare jag träffat helt saknar kunskaper i inlärningspsykologi (behaviorism). Tänk så olika bild man kan få av samma sak 🙂

  5. 7

    […] fungerar bra nu men med högre ålder kommer det också fler utmaningar för unschoolingföräldrar så jag har börjat läsa på om andra unschoolingfamiljer världen över och hur de […]

  6. 8

    Nella said,

    Hur fungerar det med gymnasium och så? Kan o-skolade barn söka in till gymnasiet utan formella ämneskunskaper och betyg? Hur går de vidare till universitetet? Tack för att du skriver om ett så intressant ämne! Jag undrar bara hur det rent praktiskt går till när barnet blivit större och ska ”docka in” i det vanliga utbildningssystemet. Det kan ju faktiskt hända att hon eller han vill bli läkare, advokat eller något sådant.

    • 9

      shadip said,

      Kul att du är intresserad av unschooling 🙂

      Det är olika regler för olika länder. I Sverige är tyvärr hemundervisning olagligt sedan förra sommaren men jag kan ge exempel på hur det ser ut i USA (har släktingar där så jag vet ungefär hur reglerna ser ut). Föräldrar som hemundervisar träffar en person (lärare) från skolan en gång per månad för att samtala. (inga prov) Då ser även läraren genom dialog med barnet vad barnet kan och hur mycket den har utvecklats under senaste månaden. På så sätt så har skolan ett hum om vad barnet kan under hela skolåren. Sedan så gör barnet ett SAT (ett högskoleprov) när barnet är redo och kan med resultaten av detta prov söka in på högskolan. I USA kommer man oftast in på högskolan via SAT.

      I Nya Zeeland så brukar föräldern göra en specialanpassad läroplan till sitt eget barn för varje år och skicka in till deras respektive skolverk. Där gör föräldrarna portfolios till sina barn och visar upp för att styrka att barnen har lärt sig enligt de egna läroplanen. Här blir det oftast unschooling trots att man har läroplan eftersom föräldern vet år till år vad barnet är intresserad av och skriver läroplan efter vad man vet på ett ungefär vad barnet kommer att lära sig.

      Jag har även pratat med de som unschoolade i Sverige när det var lagligt här. De flesta lyckades trots att vi har en läroplan. Anledningen var att de unschoolade barnen i Sverige alltid låg några steg före de jämnårigas läroplan så vid möte i skolan kunde barnen visa kunskaper jämnåriga hade. I Sverige var det också via möten med skolan som man försäkrade sig om att barnen följde läroplanen.

      Det är så olika hur man kommer in på universitetet för olika länder men alla länder där hemundervisning är möjligt har man också möjlighet att ta sig in på högskolan. I USA finns till och med speciella stipendier tillägnat till hemundervisade barn för att de anses vara en resurs för högskolan (bra forskningsresurs).

      Jag föreslår att du läser:

      After Homeschool: Fifteen Homeschoolers Out in the Real World (Parent’s Guide series)

      And What About College?: How Homeschooling Leads to Admissions to the Best Colleges & Universities

      De förklarar mer ingående hur det fungerar 🙂

  7. 10

    Nella said,

    Tusen tack för svaret! Jag skulle nästan trott att föräldrar i Sverige skulle valt att hemskola under grundskoletiden och sedan hade det funnits något sätt att ta sig in i gymnasiet utan grundskolebetyg genom någon form av validering. Jag hade inte väntat mig att svenska universitet skulle ha varit öppna för validering av kärnämnen ens tidigare. De verkar ganska hårda med avklarad gymnasieexamen och godkänt i de ämnen som den specifika utbildningen kräver.
    Det finns ju mer distansmöjligheter nu på grundskola och gymnasium och det ger ju en viss flexibilitet, men är ju en helt annan sak egentligen. Intressant.

    • 11

      shadip said,

      Jo du har nog rätt, jag tror att man var tvungen att genomgå gymnasiet i Sverige (då det var lagligt med hemundervisning), har inte så stor koll på hur det såg ut i just Sverige men det låter vettigt det du säger. 🙂

      • 12

        Nella said,

        Nej, jösses! Ta inte mitt ord på något! Det här är ett helt nytt ämne för mig. Bara fastnade på den här sidan och tycker det är intressant. Anledningen till att jag tvekar på universitetens flexibilitet i detta är att jag har hört att de ska ta bort folkhögskolekvoten i alla fall från tandläkar- och läkarprogrammen. Jag vet inte om det stämmer, men det stänger ytterligare en alternativ dörr in till attraktiva utbildningar. Om det blivit eller är på väg att bli svårare med utländsk gymnasieutbildning vet jag inte. Men det verkar inte vara en ljusning på G för alternativt tänkande i utbildningsvärlden vad jag märkt.

  8. 13

    shadip said,

    Nella: Jag tycker bara att det är intressant att du frågar så får jag också lära mig 🙂

    Jag frågade nu på hemundervisningsgruppen på facebook och där svarade de som har hemundervisat i Sverige att man inte var tvungen att gå gymnasiet men man skulle tenta av gymnasieämnen även om man hemundervisades. Vissa barn började på gymnasiet efter grundskolan, andra läste hemma men gjorde proven som alla andra gjorde på gymnasiets diverse inriktningar. Så efter grundskolan gick det inte att unschoola i Sverige när hemundevisning var lagligt.

    Det är tyvärr så i vårt land, de flesta alternativen stängs ner och det finns bara ett enda sätt som är den rätta. De finns ju förslag på att införa obligatorisk förskola från 3 års ålder. Jag hoppas att det snart vänder, annars blir alternativa människor tvungna att fly landet.

  9. 14

    There’s nowhere to run and nowhere to hide. Don’t get involved if you or your
    partner has done it before if you haven’t done it TOGETHER before, then it’s
    likely to be abused by violent partners, according
    to a study. An epiparasite is a type of parasite that eats other parasites.

    Healthy the best detox cleanse California offers
    Relationship and Marriage Education courses through local partnering organizations
    across the state. Because I am a long way.

  10. 15

    Rkwtong.blogspot.co.uk

    Unschooling | Live like a child

  11. 16

    iklan gambar said,

    iklan gambar

    Unschooling | Live like a child

  12. 17

    […] Det är bara bisarrt att tro att man ska kunna långtidslära sig någonting på det viset.  Livelikeachild skriver om skolans pedagogik och hur den skiljer sig åt från unschooling och hemskolning. […]


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

