Var är alla barn?

Jag var för ett tag sedan på besök i Majorna, en stadsdel i Göteborg där jag växte upp. Jag bodde där till jag var 13 år då vi flyttade tillbaka till Iran. I stadsdelen fanns det många barn. Man kunde se barn i olika åldrar leka med varandra på gårdarna. På somrarna var i ute hela dagarna, fria att göra precis vad vi ville. Vi tog små utflykter tillsammans, spelade fotboll hela dagarna, vi syntes, vi var en del av samhället.

Under mitt besök  så syntes det inte till så många barn, inte som det var för 20 år sedan där man kunde hitta barn i varenda litet hörn.  Vad har hänt tänkte jag, bor det inga barn här längre? Det fick mig att börja fundera och jag började leta efter barn i andra områden. Svärföräldrarnas barntäta villaområde, finns det några barn där? Nej, inga barn leker på gatorna inte ens under sommarloven då alla ska vara lediga.

Var jag än letar  så ser jag inga spontana sammansatta barngrupper leka med varandra. Vad har hänt?

Jag tycker att det är lite sorgligt, för vad händer om barn aldrig vistas ute bland folk? Vad händer om barn inte tar plats i vårt samhälle och visar att de har lika mycket rättighet att vistas där som någon annan medborgare? Jo, barn rättigheter skuffas undan, ser man de inte så finns de inte.

Skrivet av: Shadi

3 svar so far »

  1. 1

    Michaela said,

    Jag vet! Var ÄR de!?
    Jag har aldrig tänkt på det som du, att syns de inte finns de inte, mer på att de antagligen hänger framför ett datorspel i stället för att vara ute och springa och leka och tjoa och tjimma. Hatar att låta som en gnällande gammal tant med ”det var minsann annorlunda på min tid!”, men det är faktiskt skrämmande att barn inte verkar vara utomhus längre.

  2. 2

    Geoff Mckay said,

    Geoff Mckay

    Var är alla barn? | Live like a child

  3. 3

    discover this

    Var är alla barn? | Live like a child


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

