Att odla sin egen mat

Tanken på att jag med mina egna händer ska driva upp min egen mat har alltid lockat mig. Det är något som är så själsligt renande med det och det finns ingenting som får mig att bli mer tillfreds i både kropp och själ än att spendera några timmar i trädgårdslandet.

Det finns förstås andra fördelar med det också, det är miljövänligt, man får fram bra ekologisk mat som man vet är giftfritt och det blir så klart billigare eftersom man slipper köpa mat. I bilden ser ni årets första tomater titta fram.

Vårt mål är att helt vara självhushållande på mat inom 3 års tid. Planen är att odla under sommarmånaderna och leva på detta under hela året. Vi kommer att frysa, lägga in, sylta, safta och torka för att kunna klara oss under vintern. Nedan så ser ni årets persilja och bockhornsklöver, två kryddor som är välanvänt i det persiska köket. Vi kommer att skörda kontinuerligt och torka det för att göra gryta av på vintern.

I år så har vi hittills sått ca 400 plantor och har ungefär 50 KVM land. Vi räknar med att vi kommer att behöva ca. 100 KVM för att bli helt självhushållande på grönsaker. Nedan så ser ni våra bönplantor, vi har nu ca. 30 bönplantor och räknar med att vi kommer att behöva 50 för att klara oss över vintern.

Ett av de grönsaker som vi äter mest här hemma är brysselkål, vi mår väldigt bra av det och vissa dagar så äter vi enbart brysselkål. I bilden ser ni en brysselkålplanta, den är ca. 50 cm hög och växer så det knakar.

En basgrönsak i det persiska köket är aubergine. De är lite svåra att odla i vårt klimat men jag försöker i alla fall. I bilden så ser ni alla våra aubergineplantor.

Gurka är en väldigt bra grönsak att lägga in, så därför har va många gurkplantor. De är en platskrävande växt men de ger väldigt bra skörd. I bilden kan ni se de små gurkorna titta fram.

Skrivet av: Shadi

8 svar so far »

  1. 1

    Irmelinis said,

    Jätteroligt att läsa om och att få se bilder!! Detta är mitt stora intresse också, och det är alltid lika spännande att se om man lyckas få någon större skörd 🙂

    Problemet vi har är mer att hitta recept och användningsområden för allt vi har/ska odla. Som passar hela familjen. Själv kan jag ju leva på grönsaker, bär och frukt, men de andra två vill gärna ha lagad mat.

    Kan tänka mig att ni kanske har lite annorlunda recept, med tanke på att du kommer från ett annat land?
    Om du inte har något att blogga om någon dag, posta gärna recept och/eller tankar och planer ni har för skörden. 🙂

    /Mik

    • 2

      shadip said,

      Vad kul att du också är intresserad av att odla 🙂
      Det bästa med den persiska maten är att man kan göra en vegetarisk variant av nästan alla rätter. Basingrediensen är också nästan bara örter och bönor. En bra sak att göra är att köpa en vegetarisk bok och odla ingredienserna i den. Jag ska skriva om några av mina favoritrecept på bloggen men jag skickar gärna några recept till dig 🙂

      /Shadi

      • 3

        Irmelinis said,

        Bra tips 🙂

        Hur går det med brysselkålen? Är det som med all annan kål att kålmaskar/fjärilslarver äter upp den? Eller har ni ett knep som funkar mot dessa?

        Jag har bara provat odla grönkål på våran kolonilott, och satte då tagetes-plantor mellan alla grönkålsplantor och fick inte en enda kålmask. Grannen hade fullt på sina kålrötter. Men kanske har jag inte lika mycket tur nästa gång vi planterar kål 🙂

      • 4

        Mildred said,

        Heck of a job there, it abtlousely helps me out.

  2. 5

    shadip said,

    Jag har peppar peppar inte haft problem med det än, trots att de brysselkål också har massa ohyra. Jag planterade mina brysselkål i växthus i krukor och sedan planterade jag ut dem när de var ungefär 40 cm höga. Undrar om det är värre för dem när de är små. Sedan så har jag sått dem väldigt utspritt bland andra grödor 🙂

    Hur går det för dig? Har du sått nåt i år?

    • 6

      Irmelinis said,

      Eftersom vi ska flytta så har vi sagt upp kolonilotten, men jag tog med mig skott från buskarna vi hade där. Så jag har flera svart-vinbärsbuskar, hallonbuskar och 3 stora rabarber-plantor som växer för fullt på balkongen 😀

      I några år innan har vi odlat rovor, bönor, potatis, lök, ärtor, tomater, purjo, gurka. På balkongen har jag haft portlak, chili, paprika, asiatiska bladgrönsaker, malabar-spenat, örter och en del annat som jag inte kommer ihåg längre.

      Nu när jag får ett riktigt växthus plus ett ”ute-rum” så ska jag försöka odla melon och vindruvor. Samt sätta upp en häck med Aronia-bär. Det blir så mycket grönsaker och för lite frukt annars 🙂

  3. 7

    Michaela said,

    Men kommer ni då bara att äta grönsaker? Jag utgår ifrån att ni är veganer (?), men tänker på saker som t.ex. ris, pasta, kikärter, frukt? Eller ägg och mjölkprodukter om ni inte är veganer. Eller menar du bara självförsörjande på grönsaker?
    Jag skulle också väldigt gärna börja odla, men bor i lägenhet i stan. Efter att ha läst Castor (bilderbok om en bäver) skall jag dock försöka mig på att odla vita bönor i en blomkruka. 🙂

    • 8

      shadip said,

      Hej, kul att du hittade hit!

      Vi äter väldigt lite kött. Max 300 gram i veckan i grytor. Så det lilla köper vi från en bonde här i närheten. Mest fårkött. Ägg köper vi från grannen men vi funderar på att till nästa sommar skaffa myskankor 🙂 De ska ge jättegoda ägg och de har en stooor tomt att springa på 🙂

      Tycker absolut du ska testa att odla bönor, de växer som ogräs och ger bra skörd 🙂

      Lycka till!


Comment RSS · TrackBack URI

Kommentera

